Anpassa och variera din undervisning med små medel så att fler elever lyckas.
Att undervisa i ett specifikt ämne innebär mer än att bara förmedla kunskaper. Förutom ämneskunskaper behövs förståelse för hur ämnets innehåll kan tillgängliggöras för alla elever oavsett förutsättningar och behov. Till hjälp finns den här boken som visar hur justeringar i undervisningens upplägg och innehåll kan få stor betydelse för elevers lärande.
Ämnesspecifik specialdidaktik handlar om att utveckla undervisningen så att fler elever kan förstå, delta och lära. I boken får du ta del av hur tydliga strukturer, varierade arbetssätt och stödjande lärmiljöer kan främja både förståelse och självständighet. Författaren presenterar även didaktiska strategier som hjälper dig att analysera och anpassa undervisningen från planering och genomförande till bedömning. Du får konkreta exempel på hur du kan skapa en tillgänglig undervisning i ämnen som svenska, matematik, engelska och praktisk-estetiska ämnen samt utforma bedömningar som ger fler elever möjlighet att visa sina kunskaper.
Boken vänder sig till lärare, specialpedagoger och skolledare. Den är både ett konkret stöd och en inspirationskälla för den som vill utveckla sin undervisning samt arbeta inkluderande och systematiskt för att ge fler elever möjlighet att nå sin fulla potential.
Emma Leifler är med.dr., universitetslektor och specialpedagog med lång erfarenhet av undervisning i grundskolan. Hon är verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet samt som föreläsare och författare.
Formgivare: Catharina Ekström.