VFU i lärarutbildning ger inspiration och verktyg för den verksamhetsförlagda utbildningen – en central del i all lärarutbildning. Boken riktar sig främst till handledare och besökande lärare och belyser VFU:n som en arena där teori möter praktik och där lärarstudentens professionella identitet formas.
Med konkreta exempel från förskola till yrkeslärarutbildning behandlas tre centrala områden: handledning, bedömning och relationskompetens – alla avgörande för att skapa en stödjande och lärorik praktikmiljö. Genom att synliggöra dessa delar lyfter boken fram hur både handledare och besökande lärare kan bidra till en meningsfull VFU.
Med fokus på samverkan mellan lärosäte och fält erbjuder boken vägledning för utvecklande trepartssamtal och långsiktig professionsutveckling – ett oumbärligt stöd för alla som vill bidra till att forma framtidens lärare.
Bokens redaktörer
Linda Plantin Ewe är universitetslektor i specialpedagogik och Charlotte Tullgren är universitetslektor i pedagogik. Båda är verksamma vid Högskolan Kristianstad.
Författare
Kerstin Ahlqvist, Ann K. Brovall, Maria Eriksson, Margaretha Källqvist, Lena Ravhed, Paul Strand, Therése Ullström.